Bez mojej zgody – Jodi Picoult



Anna Fitzgerald to z pozoru normalna, wesoła nastolatka, ciekawa życia i żądna przygód. Była wyczekiwanym dzieckiem, które jednak jeszcze przed narodzinami miało napisany cały scenariusz życia: została bowiem stworzona w próbówce na biologiczny wzór swojej starszej siostry.  Pomimo zaledwie trzynastu lat ma za sobą mnóstwo zabiegów medycznych i operacji. Jest dawcą dla starszej o trzy lata Kate, która od bardzo dawna choruje na białaczkę priomelocytową. Została dostarczona na ziemię niczym towar i właśnie tak traktują ją rodzice, patrząc na nią przez pryzmat tego, co Kate może jeszcze od niej dostać. Nie zna innego życia poza tym, gdzie rodzice wymagają od niej oddania, a każdy widzi w niej jedynie magazyn krwi i szpiku. Buntuje się jednak, gdy matka wyznaje, że chora dziewczyna potrzebuje nerki. To właśnie wtedy dociera do młodej Anny, że wszystko zaszło za daleko, a rodzice nie liczą się z jej słowem. Na własną rękę postanawia szukać pomocy, nie mając wokół siebie nikogo, kto spojrzałby na wszystko z jej perspektywy – perspektywy dziecka, które nie zaznało rodzicielskiej miłości, a jedynie zmuszane jest do dawania bez względu na ból, który temu towarzyszy.

„Bez mojej zgody” to powieść o walce o wolność, drodze do sprawiedliwości i toksycznej miłości rodziców, a także ciężkich życiowych wyborach, które mogą zaważyć na życiu bliskiej osoby. Przez myśl młodej dziewczyny niejednokrotnie przechodziły wizje życia bez chorej siostry, która mimo wszystko była jej najlepszą przyjaciółką. Anna zastanawiała się często czy nieobecność Kate pozwoliłby jej na „normalny” dom z kochanymi rodzicami i spokojem z dala od szpitali.  Andromeda, bo właśnie tak brzmi pełna wersja jej imienia, nie zna innego życia, a wizja spokoju pcha ją do gabinetu adwokata, który początkowo z dozą ironii podchodzi do młodego klienta, który wydaje mu się niezbyt poważny. 

Nie chcę skarżyć Boga, tylko moich rodziców – wyjaśniam. – Chcę wytoczyć im proces o odzyskanie prawa do decydowania o własnym ciele. 


Jodi Picoult w swojej powieści zastosowała perfekcyjny zabieg, który pozwala spojrzeć na historię z perspektywy każdej wciągniętej w ten wir postaci. Bez oceniania, bez przekonywania, bez wyrzutów. Dzięki temu pozwala czytelnikowi poznać uczucia nie tylko tkwiącej w medycznej klatce Anny, ale także matki, która może stracić swoje dziecko, ojca, który jest rozdarty, bo z jednej strony rozumie najmłodszą córkę, a z drugiej nie umie sprzeciwić się żonie.
Świetny styl autorki i poruszona tematyka sprawiła, że łzy niejednokrotnie pojawiły się w moich oczach. Dobrze skonstruowani bohaterowie, nadający realizmu tej i tak prawdziwej książce, prędko dają się polubić bądź zniechęcają do siebie czytelnika, w zależności, po której stronie barykady stoją. 


„Bez mojej zgody” to wciągająca pozycja, łapiąca za serce, która umili niejeden wieczór i z pewnością zostanie w głowie na długo. Jest wstrząsającą historią, jednocześnie piękną i przerażającą, pokazującą jak łatwo rodzice mogą skrzywdzić swoje dzieci, chcąc w mniemaniu dorosłych jak najlepiej. Na podstawie książki nakręcony został film, który zawiera wszystkie najważniejsze wątki i pomimo przymusu okrojenia historii i tak jest w stanie poruszyć widza i przekazać wartości, które chciała przekazać autorka.


OPIS: Annie nic nie dolega, a mimo to żyje tak, jakby była obłożnie chora. W wieku trzynastu lat ma już za sobą niejedną operację, wielokrotnie oddawała krew, żeby utrzymać przy życiu swoją starszą siostrę Kate, która we wczesnym dzieciństwie zapadła na białaczkę. Annie została poczęta w sztuczny sposób, tak aby jej tkanki wykazywały pełną zgodność z tkankami siostry. Choć przez całe życie postrzegano ją wyłącznie przez pryzmat siostry i tego, co dla niej robi, aż do tej pory Annie akceptowała tę swoją życiową rolę. Teraz jednak, wzorem większości nastolatków, zadaje sobie pytania dotyczące tego, kim jest naprawdę. Wreszcie Annie dojrzewa do podjęcia decyzji, która dla wielu osób byłaby nie do pomyślenia, decyzji, która podzieli jej rodzinę, a dla ukochanej siostry będzie wyrokiem śmierci.

 

Tytuł: Bez mojej zgody
 Autor: Jodi Picoult
 Ilość stron: 528
 Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Kategoria: literatura piękna, dramat
Wydanie: 11 sierpnia 2009 



6 comments

  1. Czytałam tę książkę i pamiętam, że zrobiła na mnie spore wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Opis fabuły Ci się zdublował :) Kocham tę książkę, chociaż czytałam ją dawno temu. I najpierw obejrzałam film, przy którym ryczałam. Wiem, że zakończenia w tych dwóch przypadkach są inne, ale nie pamiętam dokładnie czym się różnią.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oglądałam ekranizacje tej książki i naprawdę mocno mnie poruszyła, więc na pewno przeczytam również książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękna książka, jak większość powieści tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. O rany, słyszałam o tej książce i zawsze mnie fascynowała, ale jakimś sposobem nigdy nie przyszło mi do głowy, zeby ją wziąc i przeczytać. I ja się mam czelność mienić molem ksiązkowym. Wstyd. Będe musiała pilnie nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam już książki tej autorki i pisze świetne powieści :)

    OdpowiedzUsuń