BĘDZIE BOLAŁO – Adam Kay


Ten wpis będzie wyjątkowy, bo powstrzymam się od słabych żarcików oraz narzekań. Książka, którą poznacie, nie jest bowiem fikcją literacką, a opartym na faktach dziennikiem pewnego lekarza, opisującego liczne wzloty, upadki i wyzwania, jakim musiał podołać podczas swojej ponad dwudziestoletniej kariery. Oczekujcie tu wielu zaskoczeń, ponieważ pozycja ta wywarła na mnie niesamowite wrażenie, jednocześnie edukując. Będzie sucho, szczerze, a już na pewno… będzie bolało.


Od samego początku wspomnę, że praca ta została uznana książką roku 2018 w kategorii Autobiografia, biografia, wspomnienia, zdobywając ponad 849 głosów. Nie dziwi mnie to, ponieważ naprawdę zasłużyła na nagrodę. Z resztą, pewnie widać to po mojej ocenie; Będzie Bolało jest bowiem pierwszą pracą, której podarowałam całe 10 punktów.

Co tu dużo mówić? Są to szczere, momentami zabawne oraz wzruszające notatki pewnego człowieka, ukazujące ciężką drogę po trudnych szczeblach kariery medycznej. Od początku autor zapoznaje nas z faktem, że całość to wspomnienia jego wędrówki, co pozwala nam wczuć się w czytane sceny na maksymalnym poziomie. Jedynymi informacjami, które zostały zmienione, to dane osobowe, ale całkowicie rozumiem powody tego zagrania: uniknięcie pozwu sądowego o zniesławienie, chociaż nawet pomimo tego sam autor wspominał, że na sto procent nie raz wyląduje przez tę publikację na sali rozpraw. 

Momentami naprawdę przerażały mnie realia brytyjskiej służby zdrowia, na których temat czytałam przez te ponad 300 stron. Cieszę się więc, że Adam Kay pokusił się sięgnąć po swoją naturę komika, dodając kilka śmiesznych anegdotek oraz wpadek z życia na oddziale. Pokazywał w ten sposób, że nawet lekarz jest człowiekiem, za co zyskał ogrom mojej sympatii. To samo tyczy się scen, w których wspominał swojego partnera, H. Nie pisał tego bezpośrednio, aczkolwiek czytelnik doskonale widział, że był homoseksualistą. Kompletnie mi to nie przeszkadzało, a nawet zadziałało pozytywnie na moje odczucia, ponieważ Adam mimo trudności spowodowanych pracą, uparcie walczył o związek, który — nie oszukujmy się — w tamtych czasach, czyli na początku XX wieku, był dosyć trudny, zarówno ze względu na pracę, jak i zdanie społeczności. 

Pomimo wielu zagadnień lekarskich przyjemnie czytało się całość. Każda historia otwierała mi oczy na nowe sprawy, udzielając wielu przydatnych lekcji. Jestem niesamowicie zadowolona z sięgnięcia po tę pracę, na którą poświęciłam zaledwie kilka godzin niedzielnego południa i z czystym sercem polecam ją każdej osobie chociaż w najmniejszym stopniu zainteresowanej medycyną.



OPIS: Witaj w świecie 97-godzinnych tygodni pracy. W świecie decyzji o życiu i śmierci. W świecie nieustannego tsunami płynów ustrojowych. W świecie, w którym zarabiasz dziennie mniej niż szpitalny parkometr. Pożegnaj się z przyjaciółmi i bliskimi związkami…
Witaj w świecie lekarza stażysty.
Spisana potajemnie po niekończących się dyżurach, bezsennych nocach i pracujących weekendach książka komika i byłego stażysty Adama Kaya to dotkliwie szczery opis czasu, który spędził na linii frontu brytyjskiej służby zdrowia. Na zmianę zabawne, przerażające i wzruszające zapiski omawiają wszystko, co chcieliście wiedzieć – i sporo rzeczy, o których wolelibyście nie wiedzieć – o życiu lekarzy na oddziale i poza nim. Uwaga, lektura może pozostawić blizny.




Tytuł: Będzie bolało
Autor: Adam Kay
Ilość stron: 312
Wydawnictwo: Insignis
Kategoria: biografia, autobiografia, pamiętnik 
Wydanie: 6 czerwca 2018



15 comments

  1. Książki o tematyce medycznej są teraz bardzo popularne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kilka razy już zetknęłam się z tym tytułem, może się skuszę ze względu na dobre opinie, chociaż nie jest to moja tematyka. Trochę przeraża mnie. że to jednak nie fikcja literacka...

    OdpowiedzUsuń
  3. Niedawno czytałam "Pielęgniarki". Ten tytuł też mam na swojej liście. Już nie mogę doczekać się jakie wywrzenamnie wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Podobno naprawdę ciekawa jest ta książka ale ja ze względu na nadmiar obowiązków nie mam czasu na czytanie :(

    Buziaki:*
    Nowy post -> WWW.KARYN.PL

    OdpowiedzUsuń
  5. Też czytałam tą książkę i również mi się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  6. To i Pielęgniarki zbieraja dobre oceny

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawa recenzja. Ostatnio tak mało czytam, że aż mi wstyd...

    OdpowiedzUsuń
  8. Zaciekawiłaś mnie ta książką i chciałabym ją przeczytać, zwłaszcza, że o zawodzie lekarza wiem dość mało.

    https://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Wspaniała recenzja. Choć rzadko czytam, to twój wpis zachęcił mnie do tego, by zatrzymać się nad tą książką. Naprawdę zapowiada się dobrze.
    Pozdrawiam ciepło ♡
    Ayuna

    OdpowiedzUsuń
  10. Ostatnio czytałam Małych Bogów Pawła Reszki i przypomniałaś mi ten mocny reportaż. Oby więcej takich książek :)

    OdpowiedzUsuń
  11. To jedna z tych książek, które chcę przeczytać od dawna i mam coraz większe wyrzuty sumienia, że jeszcze tego nie zrobiłam. A odnoszę wrażenie, po wszystkich recenzjach w tym twojej, że i wykonanie i treść stoją na poziomie :)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajna recenzja. Ale medyczne książki nie są w kręgu moich zainteresowań

    OdpowiedzUsuń
  13. Trochę się boję, ale jednak przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jak dla mnie lektura obowiązkowa :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Zastanawiałam się kiedyś nad przeczytaniem jej, ale coś nie wyszło :O Chyba pora to nadrobić!
    xoxo
    L. (https://slowotok-laury.blogspot.com/)

    OdpowiedzUsuń